onsdag 12. september 2012

metro-girl

Har altså tatt metroen for første gang alene. Det skjedde i går. Etter spansk-kurset(som jeg ikke skal si noe om nå, det kommer kanskje senere) satt jeg på med Alena (områderep.) i en Taxi til metroen. Det var slettes ikke langt fra der vi var, men sier ikke nei-takk til en gratis taxitur. Alena har visst satt seg for å bare snakke spansk til oss sånn at vi (ikke skal forstå noe og) lære oss språket. På grunn av litt språkvansker skjønte jeg ikke helt hvorfor jeg fikk en 10-rides ticket av henne. Hun sa jeg skulle bruke den først, men ikke bruke den hele veien. For det var visst fy-fy. Jeg stappet ticketen inn i maskinen (vi gjorde det 3842 ganger på campen, så visste hvordan man puttet den inn. Rutta) Den kom ut igjen, og jeg passerte uten vansker. Metroen kom også etter bare 2 min venting. Min (den er da slettes ikke min men jeg kaller den det) stasjon er ikke stor. Er bare to spor. Så klarte å komme meg på metroen som gikk i retning (altså retning Madrid). Vmor hadde sakt at jeg måtte bytte metro på første stopp. Hvorfor? Det vet jeg ikke. Men fulgte strømmen og gikk bare tvers over perrongen inn i et ventende metro-tog (hva er det egentlig. En metro? Et tog? En trikk?) Satt meg ned og følte meg ganske så spansk, ja. Alene på en trikk. Uten en ryggsekk på magen eller med et reisefølge på 30 bablende studenter som snakket 10 forskjellige språk. Alene altså. For første gang. Etter å ha fulgt med på hvor vi var og kikket på mitt kjære metrokart en million syv hundre tusen fem hundre og seks ganger så gikk jeg av på riktig stasjon og klarte å følge skiltene til riktig metro som gikk i riktig retning. Gikk også av på riktig stasjon og kom meg opp i den virkelige verdnen igjen. Og der stod jeg. På Sol. Litt som midt på Karl Johan i Oslo. Eller, det kan ikke sammenlignes. Sol er liksom midten. Midtpunktet og alt går i fra Sol. Nesten alt i hvertfall. Jeg fikk ikke kontakt med Clara som jeg skulle møte med en gang så jeg gikk litt for meg selv og små-shoppet og kikket på menneskene. Jeg smilte. Så kanskje litt snålt ut. Men jeg var så fornøyd. Og glad. Glad for at det tar 40 min med metro til jeg er i MADRID. Midt i. Og jeg elsker det. Jeg elsker Madrid.
Kanskje du har detti litt av i alle den plapringa mi nå, men jeg har ikke skrevet om at jeg kjøpte en ny billett noe sted, har jeg? Nei, det har jeg ikke. Kjøpte heller ikke noe billett. Brukte den jeg fikk hele veien. Noe som er feil siden det er sånn kort-distanse-billett. Og jeg tok en lang-distanse-tur. Det skal vel ikke gå? Jo, det gjør visst som regel det. For om det i det hele tatt er noen vakter som er rundt der er de overhodet ikke interessert i å ta folk i "juks" de står heller å prater og tar seg en røyk. Flinke vakter, ja.
Uansett. Hadde en fin dag i Madrid med Clara og på vei hjem kjøpte jeg billett (fordi jeg skulle være så flink å gi den andre tilbake til Alena, men det glemte jeg selvfølgelig i dag) og det var jeg glad for. Fordi på min stasjon måtte man bruke billetten for å komme ut, altså var det ikke bare å gå igjennom. Hadde dødd litt inni meg om jeg ikke hadde kommet ut og de røykende vaktene hadde kommet.

I dag skulle jeg til Madrid (siden jeg ikke skulle på skolen. Hvorfor? Lang historie kort: Har ikke skoleplass, dermed kan jeg heller ikke starte selv om alle andre gjør det. Får vite mer i morgen). I dag kjøpte jeg en til-madrid-billett siden jeg tenkte jeg ikke skulle bruke Alena sin. Men da jeg hadde kjøpt den og følte meg ganske så spansk så jeg at jeg hadde kjøpt billett til endestasjonen den andre retningen av den jeg skulle. Brukte likevel den hele veien og jeg var ganske lettet når jeg stakk hodet mitt opp på Sol og heller ikke den gangen hadde blitt stoppet av vaktene. På vei hjem kjøpte jeg selv selvfølgelig lovlig-billett. Flink som jeg er. Har altså kjørt 2 av 4 turer litt-små-ulovlig. Får håpe ikke statestikken forstetter 50/50. Heheheh. Neida. Skal bli flink på dette.

I morgen er det 2 uker siden jeg dro hjemmefra. Det føles som 50. Nesten. I dag har jeg pratet
endel Norsk og endel engelsk. Ikke så mye spansk, vmor la merke til det tilogmed. "i dag har du pratet alt for mye norsk og engelsk". Unnskyld da. Men det var veldig deilig. I morgen skal jeg være flink jente og snakke masse spansk. Selv om jeg er hjemme alene og kommer til å bo i bassenget frem til lunsj. Så spanskkurs på ettermiddagen. Det blir fint.
Har en teit følelse inni meg nå. Har hatt det i hele ettermiddag. Vet ikke hva det er. Stresser litt med skole-situasjonen (eller stresser jo ikke så mye da, i og med at jeg ikke vet noe som helst) og er sliten og spansken har gått treigt i dag. Og nå sitter jeg å pugger spanske verbtider. Det hjelper ikke på humøret, men litt på samvittigheten.

Hasta luego!

3 kommentarer: