torsdag 27. september 2012

hei hvor det går

I dag har jeg 1måneds-jubileum. 4 uker i Spania. 4 uker uten familien, vennene og bikkja. 4 uker ute i den store verdenen. 4 uker med det spansk rundt meg. Rart hvor mye jeg har rukket på disse ukene. Det virker som en evighet siden jeg sa hade til alt og alle der hjemme og satt meg på flyet, men likvel er det bare 1 måned. 1 av 10. Jeg skal oppleve, og reise, lære, snakke, le, kjenne, møte og SE så utrolig mye på disse 9 gjenværende månedene. Har allerede ting jeg skal se og oppleve. Som for eksempel Sevilla med vertsfamilien i oktober, noe i november som jeg ikke sier enda, mest sannsynlig tur med intofolka i november, jula, uke 3 da mest sannsynlig spansk-klassen kommer til Madrid (lykke!!) og hopper vi helt frem til mars 2013 så er det en Berlintur med skolen det visst er snakk om. ...og masse mer. Ikke så mye av dette er spikret enda, men det hjelper å ha noe å glede seg til. Ting blir mye lettere med en gang når man har noe fint å tenke på og glede seg til.

Jo altså. Hvordan går det egentlig her nede? Tenkte jeg skrive litt punktvis, for da blir det også letter for meg å (prøve å) skrive litt ryddig og forståelig. Here we go:

Skolen: Etter mye om og men fikk jeg endelig skoleplass og begynte halvannen uke etter resten av verdenen (spania altså. Norge har jo holdt på i årevis allerede..) Etter snart en uke har jeg enda ikke fått meg noen bøker, noe som gjør det ekstra vanskelig å følge med på hva alle driver med i timene. Ser litt sammen sidemannen, men det er ikke det samme som å kunne lese selv, hjemme. Skulle for eksempel gjøre litt mattelekser her om dagen. Noe som ikke var så lett fordi jeg hadde hverken eksempler eller fasit. Men jeg hadde internett da. Det hjalp. Og deg, Sejla. Takker og bukker. I dag fikk jeg hjelp av Fredrikke og da skjønte jeg greia. Det var deilig å faktisk kjenne at jeg skjønte det. Så takk til deg også, freddy! Love u.
Lekser gjør jeg ikke så mye av enda. I og med at jeg ikke har noen bøker. Skylder på det, men hadde jeg hatt bøkene ville jeg nok ikke kunnet gjort så mye anyways. Håper og tror at det også bedrer seg etterhvert. Skjønner ikke stort i timene. Skjønner ofte temaet de snakker om. Og små ting innimellom. I går skjønte jeg en historie i filisofien og da ble jeg så sjokket at jeg datt helt ut og satt resten av timen å tenkte på at jeg faktisk hadde skjønt noe. Haha. Fikk altså ikke med meg slutten av den timen.
Det tar ca 40 min å gå til skolen. Derfor gjør jeg ikke det om morgenen. Går i kvart på åtte tiden for å møte Fredrikke og vi tar bussen sammen. Det er norsk-stunden vår. Da går skravla i et sett (det gjør den eller også altså). Veldig koselig å ha noen å ta buss med. Det er ikke måndeskort her, må kjøpe 10-ticket rides. Fikk endelig tak i det i dag. Det var utsolgt der man kjøper det. Er vist to steder i Rivas som selger de. Og de har det aldri. I dag var 3. dagen jeg var innom og da kjente damen oss igjen og sa at hun hadde. Pratet litt med damen, skikkelig koselig. Må innom der ca annenhver uke så får nok sett litt til henne, ja. Bussturen tar ca 15 min. Kjører man tar det kortere tid, men bussen kjører alle mulige omveier. Jaja, buss er buss.
Har ikke akkurat fått så mange venner enda. Føler ikke at klassen snakker så mye med meg. Sitter også helt forran, så får ikke sett folka så mye. Men de får sett bakhodet mitt nok. Fin utsikt for dem. Det er bare (ca) 5 min mellom hver time, så da pleier jeg ikke å gjøre så mye mellom hver time. Men i dag var det noe surr med timene så vi hadde litt lengre friminutt. Etter friminuttet skulle vi ha valgfag (jeg har valgt engelsk. digg) og da gikk de fleste. Ble sittende i klasserommet alene. Helt alene. Og filosofilæreren gikk forbi og kikket inn å sa: Sitter du her alene du da? Jo, takk for at du minte meg på det. I tillegg begynte jeg å se på gamle bilder på telefonen. Bilder fra friminutt og vennene mine i norge. Der jeg faktisk har venner. Rundt meg hele tiden. Man aner virkelig ikke hva man har før man ikke har det lengre. (selv om jeg håper dere er der når jeg kommer hjem igjen da.!!) Men det blir vel også bedre etterhvert. Har vært med en gjeng (og Fredrikke) i friminuttet (lunsjen) midt på dagen. De er SUPERsøte. Digger alle sammen. Og i morgen skal vi til Madrid på ettermiddagen. Høres ikke det bra ut kanskje? De sier du skal vise oss byen og shoppe og kose oss. Håper det blir bra. Gleder meg skikkelig!

Forblåste jenter på vei fra skolen
Språket går så-som-så. I disse dager har jeg en liten down i språket. Føler jeg ikke kan noen ting og ikke skjønner en ting. Men det er sånn de sier at når man har vært her en stund så kommer man til en down også går det oppover. Merker jo at jeg har forbedret meg veldig siden jeg kom. Men likevel har jeg ikke lært så mye nytt, har egentlig bare lært å bruke det jeg kan. Det som er litt gøy er at jeg faktisk kan ha en samtale med mennesker på spansk. Enten i butikken, på skolen med en lærer, rundt middagsbordet eller bare med vertsmor eller Fredrikke. Tekster også 87% på spansk med Fredrikke. Det er gøy. Jeg og Fredrikke er mye sammen om dagen siden vi går på samme skole og spanskkurs sammen. Da blir det mye prating. Det er en salig blanding av Norsk, Spansk og Engelsk. Litt språkforvirria? Ja. Ofte har setninger ord fra alle tre språkene. Etterhvert blir det bare mer og mer spansk og til slutt blir det vel bare Spansk. Gleder meg!

Fritiden min flyr avgårde. Nå som jeg har begynt på skolen kommer jeg hjem ganske sent og derfor rekker jeg ikke sitte inne å kjede meg. Det er vel fint? Ja. Tirsdager og torsdager er lang-dager på skolen. Da slutter jeg halv fire. Da spiser jeg og Fredrikke (jaja, mye fredrikke her nå. Men hun er jo med på mye av det jeg gjør ) spiser på skolen for så å enten gå eller tar bussen til Rivas Centro og går på spanskkurset kl 5. Går vi fra skolen kan vi nesten gå rett til spanskkurset. Tar vi buss, som vi gjorde i dag, gjorde vi litt lekser i kantina før vi dro. Fin bruk av tiden! Gjør ikke stort annet enn spanskkurset i ukedagene. Etterhvert blir det mye lekser og da har jeg nok ikke tid til så mye annet heller. Blir vel til at jeg gjør noe små-greier på kvelden en gang, går en tur, sykler en tur eller møter noen og resten blir lekse og slappe-av-tid.

Søte Thea venter på et apotek. 
Spanskkurset jeg går på er to ganger i uken, som jeg nevnte. Det er jeg, Thea (tyskeren) og Fredrikke(russer'n. hæhæhæ. neida. Nordama mi <3) som går der. Det er hjemme hos en dame i leiligheten hennes. Der gjennomgår vi verb, gramatikk, spiller spill og lærer det vi trenger å vite. Liker det skikkelig godt og de dagene med kurs blir lange (er som regel ikke hjemme før i 7 tiden) men er dager jeg ser frem til. Hvor lenge vi skal holde på, det vet jeg ikke. Håper det er en stund. :)

Dette er altså her om dagen(morgenen) Det REGNET og var superkaldt. Som å være i Norge igjen. Heldigvis ble det ganske bra utover dagen da. tehe
Hva meeer? Er det noen som har lest hele gir jeg dere et klapp på skulderen. Skriver så mye nå fordi jeg har sluttet med dagboka mi. Og derfor må ha litt å lese på når jeg vil se tilbake til denne tiden. Skal prøve å skrive litt mer dagbok, men ble litt mye med sidevis hver dag. haha. Har i hvertfall full dokumentasjon av de første ukene her.
Nå er kl 11 og jeg burde sove snart. Gleder meg til denne helgen. Mye fint som står på tapeten. (Tapetet?)


 Jo, også må jeg bare si litt om klesstilen til spansk ungdom. Den er blæææh. Seriøst. Sjekk bilde nedafor. Dager det er gym går hele klassen i adidasdresser. HELE klassen. Ikke nordamannen da. Hun skifter til gymmen og da hun kommer i sin fine thigts og tskjorte blir hun nedstirret av blikk. Kult. Sporty skal man hvertfall ikke være i gymmen. Det hadde vært for dumt. 

Håper alt er fint i Norge og at dere ikke fryser i hjel.

5 kommentarer:

  1. Jeg har lest alt og digger det :-) så klapp på skulderen til meg...og deg som skriver. Vi treffer storebror ( 19 du vet?)i helgen. Vi gleder oss til det. Kanskje vi snakkes i løpet av helgen.
    Pappa

    SvarSlett
  2. Hvordan er maten?
    <3 <3 <3

    SvarSlett
  3. Du er flink som oppdaterer, frøken! Jeg er innom oftere enn du tror, så det er bare å forsette. Du er tøff! Stå på :-)
    <3 Anette

    SvarSlett