tirsdag 25. september 2012

første skoledag

Hei og hopp alle der ute som leser bloggen min. Siden dere (mamma) maser om hvordan det går så får jeg vel fortelle litt. På torsdag kommer det et litt lengre innlegg om hvordan det går. For da har jeg nemlig vært her i hele 4 uker! 

Jo, altså. Fredag fikset vi endelig skoleplass til meg. endelig. Mandag var første skoledag. Halvannen uke for sent. Men bedre sent enn aldri, ikke sant? Vekkerklokka var satt til 06:45. Så tidlig har den ikke vært satt til på lenge. Det er over 3 måneder siden jeg sist hadde en døgnrytme, men rutiner og alt som følger skole med. Var faktisk ikke så trøtt da jeg våknet. Trøtt var jeg, men ikke sånn vondt-trøtt. Etter frokost og litt ordning så tasset jeg ut av huset. Med musikk i øra, genser, nøkler i lomma(sekken) og sekken på ryggen. Klar for første dag på spansk bachillerato. 
For dere spesielt interesserte (mamma, igjen). Skrivebøker, pennal og ordbok. Selvfølgelig. Hadde også med meg en brødskive og juice til pausa. Det er seriøst det lyseste brødet jeg noen gang har sett. Hvitt. Seriøst. Næringsrikt og sunt, ja. Det er en kantine der, som ingen spiser i (hvertfall ikke da vi slutter). Fredrikke sa at maten var ganske god, og jeg tenkte det var koselig å spise med henne. Og etterhvert skal fler spanjoler spise der, så da kan vi få oss noen spise-buddys. 

outfittttt asss. Og mine elskede grønne converse da. I dag tok jeg på meg..... BUKSE. For første gang på fire uker. Det var sykt digg. Det var forresten BIKKJEkaldt på morgenen i dag. Blåste litt og var superkaldt. I morgen må jeg finne frem et skjerf tror jeg. Spania ass. Alle spanjoler kler sog som om det skulle vært -5 grader. Store skjerf, hettegensere og uggs. Og jeg i shorts. Hei turist! 

Da jeg kom første dagen trodde jeg at jeg skulle møte noen i "hallen" og ordne med papirer etc. Men neida, det kom en dame (som er min tutora, aka kontaktlærer. Veldig søt dame!) og hun slepte meg med inn i en klasse, sa at jeg var ny her og viste meg en plass. Og gikk. Og der satt jeg. Litt fortumlet og nervøs. Folk snakket ikke så mye til meg da, siden det var time. Jeg satt der litt først og bare... satt der. Litt usikker på hva jeg skulle gjøre. De andre satt å noterte for harde livet så jeg begynte å gjøre det samme. Det gikk ganske greit fordi læreren skrev det vi skulle skrive, på tavla. Ikke vet jeg hva jeg skrev, men jeg skrev. Resten av dagen gikk egentlig på den måten. Skrive notater om ting jeg ikke ante hva var. I den første timen trodde jeg vi hadde lengua (som er som Norsk-faget i Norge). Men senere skulle vi ha lengua. Det vi hadde først var economica. Haha, da følte jeg meg kul. Skjønte ikke engang hvilket fag det var snakk om. Jaja. Fikk timeplanen på slutten av dagen. Da hadde vi tutoria. Det er som en slags..... nå har jeg glemt det ordet på norsk.. homeroom? Eleveråd, ja! Da fikk jeg en agenda (dagbok) som alle får og MÅ bruke og ha med seg hver dag. Den skriver de alle lekser i og bruker som en slags meldebok mellom foreldrene og lærerne. 
Noe som har reddet meg litt er at den amerikanske jenta Julie er i samme klasse som meg. Hun er også her med into. Det er litt godt å ikke være den eneste som virker litt dum. Men det morsomme (morsomt og morsomt fru blom) er at jeg faktisk skjønner litt av hva de snakket om i timene. Ikke alle detaljer og definisjoner, men tema og greia. Men skulle jeg hatt en slags test på det vi har gjennomgått disse dagene ville jeg fått -7. Haha. Det går vel oppover etterhvert? 

Skolen er så langt unna at jeg må ta buss. Her i Spania (Rivas) finnes det ikke noe som heter måndeskort som hjemme. Her må man kjøpe klippekort på 10-rides. Det er egentlig ganske kjipt, men må man så må man. Så i dag bestemte jeg og Fredrikke oss for å gå hjem. Vi hadde lang-dag (sluttet 15.25)og spiste i kantinen så var ferdig i 4 tiden. Vi skulle på spanskkurs kl 5 så vi hadde avtalt å henge på Rivas Centro (som høres kult ut, men er ikke det.) Vi bestemte oss heller altså for å gå. Fredrikke har gått to ganger. Viste ikke helt hvor lang tid det tok, men vi hadde en time på oss så vi tenkte at det var fint å "teste" det ut. Vi begynte å gå, med google maps som hjelp. Til slutt var vi så langt inni samtalen vår at vi helt glemte google maps og bare fulgte veien. Det viste seg å være en annen (litt lengre) vei enn det GM hadde.(kul forkortelse for google maps. yooo brooo) Vi kom frem etter 40 min. Det er vel ikke så gærent? Hadde vi gått på litt hadde vi sikkert brukt litt mindre tid, men det var så koselig å gå mellom trær og biler og rare hus og mennesker og veier og prate om alt mellom himmel og jord. 

Litt mer om skolen: 
Mandag, onsdag og fredag slutter jeg 2.30 og tirsdag og torsdag 3.25. Begynner 8.30 hver dag. Vi har ikke lunsj. Bare 30 min friminutt i halv tolv tiden hvor det vi gjør (har gjort disse to dagene) er å gå over til et lite kjøpesenter og tilbake. Og spise de hvite brødskivene mine da. Det er ca 5 min mellom hver time så da er det mest prating eller gå-på-doing. Fagene jeg skal ha er: økonomi, matte, lengua (spansk versjon av norsk), historie, filosofi, engelsk, engelsk igjen (valgfag), gym.. que maaas..........Kan ikke huske fler. Jaja, det er de fleste. JO, og et fag som heter CCMC. Det er noe ala samfunnsfag, mixed with naturfag og noe greier. Har ikke skjønt det helt. Forrige time snakket vi om noe om fisker og bakterier. Funnyyyy. Engelsk er vel det faget jeg liker best, for det skjønner jeg. Hvertfall valgfag-engelsk. For da må alle snakke engelsk. 
Engelsknivået på lærerne er ganske (veldig) lavt, mange snakker ikke engelsk i det hele tatt. Kan bli interessant. Haha. 
Skikkelig kantine-opplegg i kantina (haha, merkelig det, jorunn). Faktisk veldig godt.

Hva meeeer.... Tenkte jeg skulle skrive et lengre innlegg om hvordan ting og tang går på torsdag. Da har jeg nemlig vært her en måned! (jippi) Har også noe annet jeg jippi-er om om dagen. Sier hva det er til helgen, om alt går etter planen. Haha, nyskjerrig? Håper det. Føler meg litt om en ekte blogger da jeg skriver sånn. MOAHAHA. Neida. Joda. 
Og det er veldig koselig med kommentarer hvis noen er innom her. Ser jo på statestikken at faktisk ganske mange er innom, så om du gidder å skrive et ord eller to (eller 10) så hadde det vært hyggelig. :) Litt mer motiverene å bruke tid på bloggen hvis jeg VET noen leser. Deal? 

Været på vei hjem idag. Blåsete og kaldt. Brrrrrrrrr. Høsten har kommet til Spania! Det var en stor overgang. Over 30 grader på lørdag og søndag snudde det helt. Jaja, ikke så lenge til våren da. Not.

Runder av innlegget med et vakkert bilde av meg og mattenotatene mine. Den har ligget forran meg i over en time nå og det eneste jeg har gjort er å skrive 2 tall ( 12, for å være helt presis) 
Tar natta nå straks. Skole betyr tidlige morgener. Uvant. 

Besitos, Noruga Mala/Isabel    <- kallenavna jeg har fått her foreløpig. haha

6 kommentarer:

  1. Husk å få spanske venner da Jorunn!
    Og jeg digger bloggen din, skriv masse hele tiden :)<3

    SvarSlett
  2. Hei Jorunn - Takk for rapport. Tenk om en mnd, da tipper jeg du skjønner mer i timene (kke så vanskelig å slå, når det ca 5 % pr i dag :)) Mangler bare grader på hvor kaldt det er. Her REGNER det, snart vann opp på Smørbergveien. Laaaang tur med Molly i REGN-væææææær. Deilig. Hva betyr de kalle navna da ?

    SvarSlett
  3. Pappa`r leser også...med stor interesse........fin parkett på rommet ditt!
    Mange leser nok bloggen din selv om det ikke ser så mange kommentarer.

    SvarSlett
  4. Jeg leser hver dag, Jorunn. Hold oss oppdatert!! :) <3

    SvarSlett
  5. Keep up the good work! <3

    SvarSlett
  6. "'Liverpool are interested in defender Leipzig>> Reinforce this New Year's army"

    SvarSlett