fredag 19. oktober 2012

Vamos a Sevilla

ooooooog vips så ble det helg igjen. Hvor ble denne uka av? Mandag var en vanlig da, tirsdag morgen begynte vi med 14 i klassen og resten av dagen ble vi bare færre og færre. I mattetimen på slutten av dagen var vi 4 stykker. Onsdag var jeg med folk i klassen hele dagen. (Veldig hyggelig!!) Var altså ikke på skolen. Rett og slett fordi ingen andre var det. Torsdag skulle jeg være flink jente å dra på skolen, selv om jeg visste at ikke så mange skulle. Da jeg kom var det ganske mange i de to klassene nærmest min. Men klasserommet mitt var mørkt og tomt. Jeg kom til og med litt sent. Litt etterpå kom (den minste og søteste læreren som finnes ) historelæreren. Historie i første time. Var altså meg. Og læreren. Det var bare jeg som møtte opp av 26 elever. Utvekslingsstudenter altså.. Det var en annen klasse som også bare hadde en elev og en lærer så vi slo oss sammen. Vi satt å prata (de lekte 20-spørsmål med meg) om Norge og alle disse oblikatoriske samtalevnene man har med utvekslingsstudenter. Alt fra typsik mat i Norge, til bunader, midtnattsol og Bergen. Kan noen forresten si meg hva som er typisk mat i Norge? Kommer aldri på noe når folk spør. "Comemos muchas albondigas" sier jeg alltid. (Vi spiser mye kjøttkaker) Ikke at jeg spiser så forferdelig mye kjøttkaker da...
Etter den første timen fant jeg ut at jeg hverken gadd å ha gym alene med gymlæreren, engelsk eller økonomi helt alene, i og  med at vi ikke har noen lærer i det faget for øyeblikket. Dro derfor på H20 (shoppingsentet) å shoppe litt. Tidsfordriv så godt som noe.
Dagen i dag har egentlig vært like dårlig og kjip som været. Har vært småregn (mest regn ti 10 min jeg bruker til bussen - selvfølgelig) og overskyet i hele dag. Og kaldt. brrrrrrr. Humøret har også vært litt grått. Har ikke akkurat flust av venner enda. Og de fleste vennene mine er utenfor klassen min. Spesielt i valgfagengelsk merker jeg hvor ensom jeg er. Satt alene i timen, også snudde hun som satt forran meg og spurte om hvordan det gikk. Koselig det da. Men når man ser blikket hennes og kjenner den følelsen av at hun syntes litt synd på meg og "stakkars-deg-du-har-ingen-venner"-blikket er ikke allitd like koselig å få.  Det er også den siste timen før helga. Sykt bra slutt på uka/start på helga.
Nei.

Var hvertfall koselig å komme hjem til familien å spise lunsj med dem. Vertsmor spiser også lunsj hjemme på fredager for da kommer hun tidligere hjem. Kan ikke få sakt det nok hvor glad jeg er i vertsfamilien min. Uansett for klisjé og teit det kan virke: Jeg tror de er den perfekt familien for meg. Igrunn. Tror jeg. Er hvertfall blitt veldig glad i dem.
I helga (morgen tidlig kl 5!!!!) kjører vi avgårde til vakre Sevilla. Gleder meg til å kjøre lang biltur med familien, sove på hotell, oppleve Sevilla og ta masse bilder som jeg kan vise til dere hjemme. Det er altså grunnen til at jeg er disconnected fra omverdenen denne helga. Så ikke få panikk!

Denne kvelden har jeg ikke store planer (skulle ønske jeg skulle ut å møte folk, men sånn er det nå altså ikke denne fredagen...). Tenkte jeg skulle lese litt og laste ned noen episoder av litt forskjellig. Alle seriene jeg ser på har begynt igjen. Når skal jeg finne tid til å se de???

Dette var et veldig pluss, minus innlegg. Humøret er i bunn og grunn ganske bra altså. Bare litt godt å få ut tanker innimellom.
Håper alt er fint hjemme, glad i dere alle sammen!!

PS: I dag har jeg vært i Spania i 50 dager!!!

7 kommentarer:

  1. Hadde ikke du shoppe stop? :)

    SvarSlett
  2. Deet er bra det går bra:) Have fun i Sevilla. Ikke bruke for mye tid på å se villaer da (ehehe):) Hvorfor var dere så få i klassen hele uka? Ooog du skal nok se du får flere venner etter hvert:) Tar litt tid med sånne spanjoler...alt går litt tregt ;)

    SvarSlett
  3. Hei! Jeg skal på utveksling til Spania høsten 2013, og jeg lurer på om du har noen tips og anbefalinger, f.eks pakking, hva jeg bør forberede meg på osv...? Hadde vært veldig hyggelig!

    Hilsen Anette

    SvarSlett
    Svar
    1. Heihei! Nå har jeg jo ikke vært her så altfor lenge da... MEN har jo gjort meg noen erfaring disse to måndene. Hadde med meg masse sommerklær. Egentlig mest av det. Men også cardiganer og to hettejakker for eksempel. Og skinnjakke. Sånne ting som er greit å kombinere med mange plagg (da slipper du å ha så mye forskjellig) Hettejakker og generelt sett joggeklær(koseklær) tar stor plass og er dessuten ikke så dyrt, så det kan man godt kjøpe her. Jeg hadde bare med meg det jeg ikke klarte å reise fra. Hehe. Mamma skal sende nedover litt varmere gensere og en jakke nå, men frakt er dyrt så kan nesten være like greit å kjøpe det man trenger. Når man reiser er det god sommer i Spania, og det vil det nok være en stund etter at du kommer også. Men ikke glem at det også finnes høst og vinter i spania også. Så når langbuksesesongen plutselig kom så fikk jeg litt sjokk og derfor måtte på langbukseshopping. Og andre ting... Hadde med meg en ordbok. En sånn vanlig skoleordbok. Den bruker jeg mye på skolen, men hjemme bruker jeg dataen, mye lettere. Men på skolen, uten internett er jeg avhengig av den gamlemåten med papirordbok. Kan lønne seg å ha med. Hvis du har spansk på skolen, følg så godt med i timen som du klarer. Jeg gjorde ikke noe ekstra spansk før jeg dro, men var "ivrig" i timene og ALT du lærer kan du få bruk for. Det er merkelige små detaljer som jeg lærte en gang i 9. klasse som jeg plutselig får bruk for. Så lær så mye som du klarer før du kommer, det gjør ting lettere. Men det er vanskelig med språket i starten uansett tror jeg, så ikke stress med det. Noe mer du lurer på? Jeg kunne sikkert skrevet en bok.. haha. Send meg en mail om du lurer på noe annet, så svarer jeg gjerne! :)

      Slett
  4. Takk for svar! Vil gjerne spørre om mer når jeg lurer på noe:) Hva er epost-adressen din?

    Anette

    SvarSlett
    Svar
    1. Sorry for at jeg verdens treigeste til å svare på kommentarer. Eposten min er jorunnbjo3@hotmail.no

      Slett