tirsdag 16. oktober 2012

Alcala, rulleskøyter, shopping, skole, skogstur og streik

Tredje gangen jeg har slette innledningen på dette innlegget. Vet ikke hvor eller hvordan jeg starter. Har gjort så mye, tatt så mange teite bilder og opplevd så mye jeg vil fortelle. Obsobs: Fare for rotete innlegg. tehe.

 Fredag: Denne (forrige) helg hadde vi langhelg. Tror det var nasjonaldagen til Spania på fredag. Det var ikke akkurat toging i gatene, isspising eller noe synging av nasjonalsangen. Neida. Alt var stengt og det var egentlig en litt grå dag. Vertsfamilien og jeg tok turen opp til... et sted nord i Madridregionen for å gå tur. Jeg skulle få se skogene til Spania. Det er det ikke for mye av her i området. Bilturen til var ganske lang. Over to timer, greia var at vi stod i kø i evigheter. Vi snakker ettermiddagsrushet  hjemme ganger 40. Turen hjem gikk mye fortere da. Da var det lite biler og klampen i bånn. Vi gikk altså en veldig fin tur rundt i skogen. Det var vel ikke skogstur som man tenker på i Norge, med smale stier og sauer. Her var det breie grusveier og okser. Vi hadde det litt gøy med de oksene. Jeg trodde jeg var skikkelig tøff og skulle gå å hilse på. Og familien (spesielt vertsfar) fikk seg en god latter da jeg kom løpende tilbake fordi jeg trodde oksen skulle angripe. Okeida, kanskje den ikke skulle spise meg, men den var hvertfall ikke i like godt humør som kuene på Ilene. Turen var veldig fin, regn deler av turen men også opphold med sol. Høst i Spania.


Vet ikke helt hvorfor jeg legger ut dette (superfine) bildet av meg...... i og med at mamma (hei mamma) viser alle bilder til alt og alle.....jaja.
oblikatorisk/oblogatorisk. Usikker på den gittttt

Seriøst. Vfar spratt opp i et tre. Bokstavelig talt. For å skremme vbror og vmor som kom litt etter. Haha. artig 

Mer usikt. Fordi den var så fin. 

Lørdagen ble brukt i Alcala med andre utvekslingsstudenter. Oppmøtetidspunktet var satt til kl 10 på Atocha. (Madrids versjon av Oslo S. Eller motsatt) Grusomt tidlig. Måtte ta metroen kl 9. Kom meg enkelt og greit (fordi jeg er så sykt dreven på metroen. yay) til stasjonen og fant etterhvert de andre. Noen hadde jeg ikke sett siden campen i august. Vi startet å prate på engelsk, men fant fort ut at vi kunne nok norsk til å snakke spansk. (edit: norsk til å snakke spansk? Mener selvfølgelig nok spansk til å snakke spansk. lol) Dermed gikk det faktisk i spansk hele dagen. (Hurra for det. Jeg var ikke den som snakket mest, men jeg pratet. og jeg lyttet og jeg forstod.) Det er så deilig å skjønne at man har kommet noe vei med språket selv om det ikke alltid føles sånn!! Vi var bare 7 studenter som var med, men det var veldig koselig for det. Vi tok et sånnt spesialtog til Alcala (30 min unna). Toget var ikke så spesielt, men greia var at det var et mini skuespill før vi dro og det var noe som foregikk på togturen. Grunnen til at det var så mye som foregikk var at det var Semana(uka) de Cervantines. Ellernoe i den duren. Det var visst en eller annen Cervantes som har skrevet en veldig kjent bok.. Don Quijote. Tror jeg. Er ikke sikker. Spanjolene mener denne boka er en av verdens mest viktige og kjente bøker, så vfammen ble sjokka da jeg aldri hadde hørt om den en gang. Jaja, har de hørt om Jan Teigen og Bjørnstjerne Bjørnson kanskje? Vet svært lite om dette og tør derfor ikke skrive om hva det var. Men det var hvertfall en stort middelaldermarked i byen (1625 ganger større enn middelalderfestivalen på Slottsfjellet). Vi ble delt inn i grupper og gikk omvisning rundt om i byen. Et kjent (fint, men gammelt) universitet, huset til han Cervantes-duden med mer. På toget til var det et skuespill som jeg nevnte, da gikk de rundt i rare gamle kostymer og sa mye rart som jeg ikke forstod så mye av. Det jeg forstod var hvertfall at jeg ble valgt ut til å være "Mi amor" til Quijote. Litt småflau og rød i trynet måtte jeg reise meg så alle så meg og fortelle at jeg het Julie (Jorunn skjønte han ikke, så da han sa Julie nikket jeg bare å sa ja. Enklere enn å begynne å forklare mitt altfor Norske navn..)
I byen var det jo altså et middelaldermarked og vi fikk nesten 4 timer fri i byen for å gå rundt å se. Jeg spiste mer enn jeg burde på sånne markeder (som vanlig). Men da du er sulten, og det er ekte pomesfrites der, godis, muffins og gode drikker da må man jo nesten bare spise. Når jeg tenker meg om kjøpte jeg bare spiselige ting. haha. Vi satt også lenge å pratet. På spansk. I sola midt i er marked i vakre Alcala med mine fine internasjonale venner. Utvekslingslivet altsååå!
universitetet

Ser du han i midten? Han med de brune buksene? Ja, han gamle. Det var han jeg ble "mi amor" til. Koselig gitt. Da jeg så at han dukket opp på i byen gjemte jeg meg litt bak de andre, ikke søren om jeg skulle få han til å kjenne meg igjen. hehehe


Her har vi altså Karo som kjøpte seg pannekake. Med sjokolade i. Så ganske så godt og appetitlig ut. Helt til vi kom hit:

Her har hun rukket å tørke seg rundt munn. Hun hadde seriøst sjokolade i håret, på nese, på kinnet og på jakka. Overalt. Søtt.

Finn willy (Freddy)
Og ja, her har dere at bilde av min supermega gode jordbær drikk. Smootie/juice sak. Innmari god, kan ikke få sakt det nok. 
Dette var litt av utvalget av muffinser. Alle smaker og sammensetninger. jummii

Da vi var tilbake til Madrid ble jeg igjen i sentrum en liten stund med Julie og Anja. Veldig koselig. Gikk rundt å shoppet og snakker og koste oss en lørdagskveld i Madrid. Ikke så ille det eller?

Søndag gjorde jeg ikke stort. Studerte (flink pike) og spiste. Innholdsrikt ja. Jo, var på kino med vertsmor da. Det var koselig :)

Mandag var det vanlig skole og etter skolen dro først jeg og Fredrikke hjemom meg og spiste før vi suste bort til shoppingsenteret. Der løp vi som noen gale rundt og shoppet opp blakke. Skulle bare en kjapp tur for å kjøpe undertøy og rulleskøyter (fin kombinasjon, ja), men ble noen timer lengre og noen hundrelapper fattigere enn planlagt. Koselig var det hvertfall. Favorittbutikken min her må være Bherska. Det er såå mye fint og tror aldri jeg har vært i en butikk som har så mye jeg liker på gang gang. Vil ta og prøve alt i hele butikken. Da tar ting litt tid. Vi løp over veien og inn på Decathlon (?) for å finne rulleskøyter. Det fant vi. Og litt attåt. Fleecgenser, hjelmer osv. De tjente godt på at vi tok oss turen inn der, ja. Men for litt over 1000 kroner syntes jeg ikke det er så ille for 2 par ok-rulleskøyter, 1 par beskyttelser, to hjelmer og en fleece? (Her må det kanskje legges til at en telefon til pappa ble tatt og han måtte legge over mer penger på kortet da vi stod i kassa?.. hehe) Var bare innom 3 butikker, men endte opp med de største posene hos alle tre.. Pakkesel. 
Testing, testing i butikken. 

Orker (og tørr) ikke legge ut bilde av alt jeg har kjøpt. Men alt (nesten) var nødvendig. mamma. Fleecegenser, rulleskøyter, hjelm (flink pike), olajakka, jakke, skjerf, skjorte, finskjorte, topp, bleezer/skjorte osv. 
Her ser du hvertfall litt av mønsteren jeg liker om dagen. Hippi-jaja-hippi-hippi-ja. 
haha

I dag skulle altså jeg og Fredrikke prøve de berømte rulleskøytene våres. På vei hjem fra skolen. Med ganske ubehagelige nedoverbakker. Etter å ha hamstret sjokolade og drikkeyoghurt satt vi hjelmen på hodet og satt utfor. Det er ganske fine veier til sykler her, så det er ikke så humplete. Men greia er at det er så veldig opp og ned. Og vi er jo ikke så drevene så da nedoverbakkene kom og vi fikk litt større fart en det vi hadde lyst på ble det litt hyling og skriking. Vi overlevde, begge to. Vi datt ikke en gang. Jeg måtte et par panger kjøre i grøfta og klamre meg i et tre for å klare å stoppe da. Håper det ikke var altfor mange kjente som så meg på min ferd. Utmattet og glade for å være i liver klatret vi opp trappene til spansklæren vår. haha. For en tur, men så gøy det var. Det skal gjøres igjen. Vi skal også ta med oss rulleskøytene å ta turen til Parque Reitro i Madrid. Det er den perfekte parken å gjøre det i. Gleder meg allerede.
ikke drep meg nå, Fredrikke... du er så søt <3 <3

 Klar for å sette i gang. Var ikke så veldig nødvendig med det store skjerfet, men hadde ikke plass til det andre steder enn rundt halsen. Da ble det sånn.
Happy girl som overlevde. Haha

Ser du nedoverbakken som kommer? jaaaa. Greia var at i enden av hver nedoverbakke var det en kryssende vei, så enten må man stoppe på noe vis, eller ta fart og håpe at det ikke kommer biler. Jeg gjord en blanding. YOLO. 

Det var egentlig det jeg har bilder av fra den siste tiden. Ellers driver jeg med oversettelse av økonomiboka og matte.... filosofi og lengua har jeg gitt opp før jeg har begynt og historie får jeg vel også se litt på etterhvert. Hverdagen er her, og jeg liker det.

:)




3 kommentarer:

  1. Hei Jorunn !
    Den Boka MÅ du lese, en klassiker. Det betyr ofte at det er en gammel bok som "alle" har lest - ikke så mye å velge mellom i gamle dager.. Men den er i tillegg ganske god :)

    SvarSlett
  2. Utrolig kult med rulleskøyter!!

    SvarSlett