onsdag 2. januar 2013

Jula i Spania

Se for deg norsk jul. Hva tenker du på da? Snø, kulde, juletre(ekte), julepynt, familie, ribba, pinnekjøtt(<3<3<3), julebrus, julegaver, venner og de tradisjonelle julefilmene. Ser du det for deg? Ja? Så tar du bort alt - og da har du min jul.

Dagene rundt juleaften skulle vi tilbringe i landsbyen der foreldrene til vertsfar bor. San Martin. Vi skulle dra ganske tidlig søndag morgen, men så treige som alle her i huset ble det en ganske sein avgang. Tar heldigvis bare en time til puebloen (landsbyen) fra Rivas. Da vi kom frem spiste vi vanlig lunsj, før vi dro videre for å se El Escorial. En by ca en time unna Madrid. Vi dro sammen med noen venner fra puebloen. Først dro vi opp til et sted hvor vi hadde veldig fin utsikt, videre dro vi ned til byen for å se den.
Stilig lys. Syntes jeg da.

El Escorial

Guapaaa



deler av det store.. bygget i El Escorial. Det er egentlig kjempefint, men tok ikke noen så mange bilder av det.. 

Belen er veldig viktig her i jula. Og i El Escorial var det satt om greier rundt om i hele byen



...også spiste vi selvfølgelig chocolate con churros. naaaam

Sååå kom vi til julaften. På formiddagen dro vi til en park like ved huset. En park fylt av figurer av busker. Alt fra sjiraffer, løver, eventyrfigurer og dinusaurer. Tempraturen viste helt opp til 17 grader. Julaften. 17 grader. Finner ikke helt sammenhengen der. 




(Velkommen=Bienvenido)

Da vi kom hjem derfra skulle vi spise lunsj. Noe folk er veldig glad i her er overkokt blomkål med majones. Og det spiste vi til lunsj. God julelunsj, ja. Neida. Det er jo godt, men det er liksom ikke det jeg forbinder med mat kl 3 på selveste julaften. 
Etter lunsjen dro vi ut nok en gang, denne gangen satt vi av vertsbror hos en kompis så de kunne spille, så dro vi til der Los toros de Guisando er. Ikke spør meg hva det er. Men det er vist et viktig sted hvor Isabel (dronninga for kjempelengsiden) eller fetteren eller broren hennes ellernoe skrev under på noe viktig. Ja, jeg kan hva jeg snakker om, sant? Uansett. Der var det hvertfall 4 okser av stein som stod. Midt ute i ødemarka. Langs veien. Hvorfor der, spør du kanskje. Det gjør jeg ok. Der stod de hvertfall. Og vi hadde de nokså gøy der en times tid. Vi klatret, hoppet og tok både film og bilder. Skal ikke legge det ut, men har et artig bilde av vertsfar som prøver å hoppe opp på den ene oksa. Skal bruke det bildet mot han hver gang han erter meg. (noe som skjer svært ofte). Joda. Uansett. Bilder:


Det var ganske øde der. Men da vertsmor skulle ta et bilde kom det selvfølgelig en buss. haha


Etter deeet dro vi til "los fjordos de españa" Altså det de kaller for for en fjord. I år har det regnet lite og er derfor nesten ikke vann der. Vi var der en gang ganske tidlig i høst, og da var enda mindre vann. 

Fint var det hvertfall


Så dro vi for å hente vertsbror igjen. Da var altså klokka rundt 6-7, den tiden det er julestemning ganger 100 i Norge, men julemiddag og julesang. Mer her var vi ganske langt unna det. Kunne ikke fatte at det faktisk var julaften. 
Da vi var hjemme igjen lekte jeg og vertsøster med rettetanga hennes i 2 timer, før vi i halv ti tiden spist middag. Heldigvis var det et fint dekket bord, men masse god mat. Noe som gjorde det litt mer spesielt og en smule mer julete. 

Bordet. Her er ikke all maten tatt frem enda, men det var altså sååå mye mat. Spania er jo kjent for tapas. Og dette var tapas. The spanish way. Det var så mye forskjellig og så mye godt (og så mye rare ting). Prøvde alt! Stolt. Jeg kan hvertfall si at jeg aldri har spist så mye sjømat på julaften. Kokte blåskjell, noe fiskegreier som minte meg på pasta, reker, store reker, sild. Også var det alt av skinker, chorizo, brød, pateer og smaker. Var mett og god etterpå ja. 
Vi brukte lengre enn lang tid på å spise og det var såå koselig. Hadde en gave fra mamma og pappa som de hadde sendt, og jeg hadde hele dagen en litt rar følelse og savnet litt hjem. Derfor ville jeg vente med gaven før jeg var i senga og ingen så meg hvis jeg begynte å gråte. Men da jeg satt i senga og åpnet den endte det med at alle stod rundt meg og da kom det litt tårer. For å muntre meg opp danset onkel og vertsfar med sine fine jule-pysjamaser. Haha, det hjalp faktisk, men likevel var det et øyeblikk jeg følte meg litt liten og langt hjemmefra. Heldigvis har jeg den fine familien min som jeg føler meg veldig vell med, og jeg kunne faktisk ikke bedt om en bedre familie <3

Første juledag ble tilbrakt på sofaen. Sovende. Og seende en film. Følte meg rett og slett litt dårlig. Ikke hjemlengsel med masse tårer, bare litt.. tom og sliten. 

Romjulen ble brukt til blant annet dette:

Trening med Irene


Shopping og kafebesøk med Thea (som reiser om 24 dager!!) 

...utforsking av ukjente deler av Madrid med Iris. Vi gikk så mye den dagen at det nesten gjorde vondt. Vi gikk dit. og hit. og over alt. Metroen tok et år å vente på. Siden det var streik. Så da tok vi beina fast og gikk fra steder til steder. Egentlig veldig koselig. Masse tid til å prate. Og ikke minst se andre steder enn Gran Via og Sol.

Retiro i solnedgangen er noe av det fineste som finnes tror jeg



Så hadde jeg og Thea kosekveld her hos meg. 


såååå dro jeg til Irene for å fikse neglene våre til nyttårsaften

Litt misslykka. Men det står "feliz 2013!"

På nyttåraften spiste vi hos foreldrene til vertsmor. De bor i Torrejon, en by like ved. Der bor også norske Anja, så møtte henne noen timer på kvelden. Hun hadde vært i Alicante og kjøpt knekkebrød og brunost. Fiiiin måte å avslutte året på. 

Champagne og 13 druer. De tolv siste sekundene før kl 12 spiser spanjolene 12 druer. Veldig typisk spansk og alle blir like sjokka hver gang jeg sier at vi ikke gjør det samme. 

Halv to møtte jeg de andre jentene og vi dro til et lokal for å feire 2013! Der danset vi og koste oss helt til vertmor kom å hentet oss i halv 8 tiden.  Er helt vanlig her å holde på til frokosttider og spise sjokolade con churros etter festen. Men det gjorde ikke vi. Var i seng i halv 9 tiden og var overraskende lite trøtt når jeg våknet 3 timer senere. Senere på dagen dro vi til besteforeldrene enda en gang for å spise. Der sovnet jeg og katten på sofaen til tross for alle gangene vertsfar vekte meg ved å kile meg eller ta bilder. Snilt. Etter tre timer med slækking på sofan med katten var fikk jeg et realt alergisjokk og da dro vi hjem igjen. Koselig dag det ooog!


Ja, det var vel egentlig min spanske jul hittil. Har sakt før jula at jeg måtte studere masse og gjøre masse lekser, men må nok innrømme at hittil har jeg ikke gjort stort. Begynte litt på en bokanalyse istad, noe som endte opp med at jeg skrev dette innlegget. Sånn gikk det. Nå skal jeg fortsette på en bok i et annet fag som jeg må levere en oppgave om DAGEN etter juleferien. Noe som betyr at jeg bør bli ferdig med boka snart........ Med litt biler og joggebokse skal vi nok se hva vi får gjort. 

I dag startet mega-salget her i Spania. Seriøst, ALT er på tilbud. (Etter 12 timer med søvn <3 <3) dro jeg til et kjøpesenter med vertsmor for å finne billige converse. Endte opp med at jeg betalte 60 euro for 2 par. Nå mangler jeg bare lave svarte, så har jeg nok converse for et halv århundre (år). 

Det har enda ikke vært utdeling av julegaver her. Her har de noe som heter "los reyes magos" (hellige konger) som kommer 5. januar. Eller den 6. Husker ikke helt. Det gjør hvertfall ikke noe, fordi da begynner vi ikke på skolen før 8. januar. 

Nå teller jeg ned dager til spansklassen min fra norge kommer til Madrid. Bare 11 dager igjen!!!!

Jaja, tilbake til studeringa. Håper dere har hatt en fin jul og nyttår hjemme i Norge! 





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar