mandag 12. november 2012

Cordoba

Jada, nå er jeg tilbake. Skal prøve å få skrevet noen innlegg om de siste tingene som har skjedd her nede. Finner virkelig aldri tid til denne bloggen...

Helgen 2.-3. november var det altså klart for into's første helgetur med alle studentene siden campen i august. Etter en litt for sen fredagskveld hos Irene, ble jeg halv 8 hentet av vfaren til Thea. På Atocha, den store stasjonen her i Madrid, møtte vi resten av Madridfolka og så toget (lyntog!! lite kuult da) vi ned til Cordoba. De snaue to timene ned gikk fort med selskap av fineste Clara. Vi fant fort ut av det gikk fint å snakke spansk, og at filmen som var på skjermen var kjedelig, så da ble det soving og prating. Koser meg så sammen med henne. Bare så synd hun bare skal være her i 3 måneder og dermed bare har to uker igjen før hun flyer over dammen til langt-vekk-canadaland. jaja, mer om det en annen gang. 
På stasjonen i Cordoba møtte vi de andre studentene fra andres steder i Spania og det var veldig koselig å se dem igjen. Det virker som år og dager siden campen. 
Helgen var stort sett fylt med regn, men det var heldigvis ikke så grisekaldt som det er her i nord (Madrid). Helgen i korte trekk: moske, turisting, kart, broer, burgerking, flamencoshow, ungdomshostel og Andaluzhus (typisk hus fra den delen av spania)
Gikk amokk med kameraet til Clara (superdupert speilrefleks), så har fremdeles vond i nakken av vekta, men det endte i mange fine bilder da. Bare ser her; 
Høydepunktet mitt fra Cordoba. Denne bro. Ja, en bro. Men den var veldig fin. Og det var litt idyllisk å gå over den med vind i håret, internasjonale venner på alle kanter og snakke spansk.



Thea, meg, Nadine y områdereppen i Granada. 


Deler av en stor... statue. Eller monument. Sier ikke mer enn at jeg syntes bildet var så kult at jeg har det som bakgrunnsbilde på datan. 

Thea og meg inne i et "museumshus" Det var skikkelig spesielt. Det var visst et typisk andalusisk hus, og veldig fint å se inni! Vanskelig å forklare...Clara inni mer andalus-hus

Restaurent

Fornøyd små-trøtt turist

Typisk andalusk. Hvite murvegger med blomster. 
(ordet andalusk kommer forresten fra ordet Andalusia som er den sørlige delen av Spania. Litt som Østlandet. Eller Nordnorge. Tror jeg)








Har fått det for meg at jeg vil se så mange tyrefekterareanar som mulig. Dermed tok Clara meg og Julie beina fatt for å finne Cordobas arena. Ikke så fin som de andre jeg har sett. Madrid sin og Sevilla ligger øverst på lista. (Er vel bare de tre jeg har sett da...)






Veldig likt som katedralen i Sevilla...

På kvelden før vi skulle på flamencoshow fikk vi en time for å spise lunsj. De jeg gikk med var så flinke at vi mistet litt grepet på hvor vi var og da vi endelig fant en bar satt vi oss ned og bestile noe greier som vi ikke visste helt hva var og kastet det i oss. Veldig godt da. Og hyggelig kelner. Sånt liker vi.

Fikk ENDELIG sett et flamencoshow. Har hatt skikkelig lyst til å se det, og det skuffet ikke. Er ikke noe jeg kommer til å se hver lørdagskveld, men jeg likte det og det var fint å ha sett det!

Dette er fra den store moskeen i byen. Bare mobilkamera der inne gitt. Veldig fin! 

og stoooooor. 

Jaja, det var vel egentlig det jeg hadde å si om den turen. Var en veldig fin tur og koste meg veldig! Men du kan godt si at jeg var trøtt da jeg kom hjem søndag kveld. Lenge siden det var sååå godt å legge seg i senga. Først en natt med 4 timer søvn og så en med 7. Pluss 2 dager fylt med turist-ing. Det tar på gitt. Begynner hvertfall å bli en profesjonell turist!

Håper dere likte innlegget! Blogging tar virkelig tid! Så venter med alt det andre jeg har å skrive om til i morgen.. eller en annen dag.. Har fri på onsdag, siden det er streik. Generalstreik. Altså på alt av transport, sykehus, skoler og ja, alt. Jaja. Skal møte tyskeren da, så det blir fint. 
Hadet fint så lenge!

1 kommentar: