onsdag 30. oktober 2013

la vuelta

Hola!
Så det er noen innom enda? 

Denne gangen ville jeg egentlig skrive litt om la vuelta a España i oktober. For de med lite spanskkunnskaper betyr det hvertfall da jeg var tilbake i Spania. Ja, jeg har vært tilbake allerede. For å være ærlig, hadde jeg ikke dratt tilbake om vi ikke skulle på klassetur. Alle følelsene og minnene jeg har derfra var fortsatt så ferske at jeg rett og slett ikke hadde så veldig lyst til å dra dit, for så å måtte reise hjem en gang til. Men siden jeg har valgt spansk3 som fag, hadde vi en obligatorisk klassetur til Siguenza, like uttafor Madrid. Da kunne jeg ikke holde meg, og det ble noen dager i Rivas før klassen kom ned. Fant en veldig billig billett med ryanair ned. Koster jo nesten mer med tog til Oslo! 
Klasseturen var uka etter høstferien så da passet det fint å reise ned et par dager i ferien. Hvordan det egentlig var å komme tilbake, det klarer jeg nesten ikke svare på. Det var så rart men likevel så vanlig. Så normalt og kjent. Ingenting var forandret og alle menneskene var fortsatt der. Bortsett fra alle utvekslingsstudentene da. Vi er jo spredd over alle hauger.
Jeg bodde hos Marina fra onsdag-søndag. Torsdag og fredag hadde alle skole og jobb, da tok jeg meg noen turer rundt i Rivas og til skolen i friminuttet blant annet. Veldig koselig å se alle folkene igjen!! Hadde noen veldig fine dager med Marina i Rivas og Madrid! Fredagen møtte jeg også vertsfamilien min (eller... x-vertsfamilien.....), noe som var veeldig koselig. Jeg har savnet dem sååå masse. Fikk også møtt den nye utvekslingsstudenten som er der, så det var også koselig :) 
Det var som om jeg ikke hatt vært borte disse 3 månedene siden jeg dro. Jeg tok meg en tur på kjøpesenteret alene når alle var på skolen, og det føltes ut som om jeg fortsatt bodde der. Men det gjør jeg jo ikke lenger... 
Savnet etter Spania er fortsatt veldig stort, hadde det så utrolig bra der. Ikke det at jeg ikke har det bra her hjemme, men alt var så annerledes der nede. Det finnes en norsk Jorunn, og en spansk Jorunncia. Og jeg liker så godt å være den spanske versjonen. Det føltes så godt å snakke litt spansk igjen og bruke euro og gå på brosteinen. Metroen, buss 334 og 333 og Madrid, det føles så hjemme og så godt alt sammen.  
 gamle-skolen...

På bussen.... Rar følelse å være tilbake på gamle skolebussen ja...

med mine fine vertsøsken 

 og min fine marina...
Lørdag dro vi til Madrid Rio, og leide sykler. Idyllisk. Sol. Varme. Mennesker. Spansk. Madrid. mmmm, lykke

søte Laura. og meg og marina da. 

Selvsakt tok jeg bein-bilde. På metroen. Godt å bruke metroen litt igjen...



Det var hvertfall litt av uka mi tilbake i Rivas. Kan virkelig ikke helt beskrives. Rart men godt på samme tidspunkt. Ikke like vondt å dra fra der nå, som det var forrige gang. Men gleder meg allerede til neste gang jeg igjen sitter på buss 334 :) 

Søndag på kvelden møtte jeg også klassen min på flyplassen da de kom fra Norge. Eller... klassen min er kanskje litt feil. Alle de som har spansk3 i vestfold, nemlig 16 stykker.. Kjente vel nesten ingen fra før av, bortsett fra oss 3 fra klassen vår på Greveskogen. Men hyggelig var det og vi hadde en veldig fin uke. Vi bodde hos vertsfamilier og var rundt på turer dag ut og dag inn. Gøy å få brukt spansken enda en uke! Takk til Vestfold fylkeskommune for det. Haha. (Vi betalt ingenting for turen nemlig) 
Liv Mari, meg, Elen og Fernanda i El Escorial. Søte jenter. 

Ellers holder jeg jo på med 3. klasse her hjemme da... Var veldig usikker veldig lenge om jeg skulle begynne i 2. eller 3. Til slutt ble det 3, og det funker fint det. Merker jeg har mistet et år med diverse, men det kommer seg. Gleder meg bare til jeg er ferdig og jeg kan hoppe ut i den store verden igjen. Vil så gjerne tilbake til Spania, helst Madrid. Men da må jeg finne noe å gjøre der først. Kanskje jeg kan jobbe på Burger King i Madrid, i og med at jeg nå skal begynne å jobbe på den nye BurgerKing som starter i Tønsberg neste uke? Haha. 

Det var alt for denne gang. Kanskje jeg oppdaterer litt innimellom. Hvem vet. 

besos 


1 kommentar: